Hamer België realiseert hoog performante tankinstallatie voor NMBS.

Het is weer eens wat anders om diesellocomotieven te tanken. Onze opdrachtgever NMBS bouwt te Melle een toch wel indrukwekkende nieuwe polyvalente werkplaats voor spoorwegvoertuigen. Deze nieuwe site zal de activiteiten van enkele bestaande locaties centraliseren en wordt voorzien van de modernste technologieën, met daarbij veel aandacht voor de milieuaspecten. Quasi 500 spoorwegwerknemers vinden hier hun nieuwe werkplek.

Arty Pictures-40.jpg

Hamer België mocht de opdracht ontvangen voor het totaalproject van de tankinstallatie. Deze bestond uit de engineering en de realisatie van een tankperron met 4 autonome tankplaatsen. Op elke tankplaats moet het enerzijds mogelijk zijn om één goederenlocomotief te tanken aan een debiet van 500l/min, of anderzijds moet de installatie in staat zijn om  2 ‘gelede’ treinstellen voor personenvervoer simultaan te bevoorraden met een debiet van 200l/min. Daarnaast moet de installatie ook inzetbaar zijn voor het commerciële verkeer, of samengevat een hoog debiet MID tankinstallatie. Een brandstofopslag van 150m³ wordt voorzien.  

Arty Pictures-13.jpg

Tijdens de engineeringsfase werd veel aandacht besteed aan het maximaal uitvoeren van prefabwerk in ons atelier te Kruibeke. Zo werden de 4 pompenskids, de 8 tankarmen met signalisatietotems , de 2 bedieningsunits en een groot gedeelte van de pipingwerken volledig geprefabriceerd voor eindmontage op locatie.     

Bij het eerste sitebezoek kregen we daarbij nog een extra uitdaging toen bleek dat de toegang van het pomplokaal, waar alle technieken dienden gecentraliseerd te worden, zich slechts beperkte tot 1 standaard toegangsdeur met de kleinst mogelijke afmetingen. En dit bleek helaas niet meer te wijzigen.  We dienden dus bij de uitwerking van de pompenskids en de sturingskasten ervoor te zorgen dat alles hierdoor kon passeren. Maar waar een wil is, is bij Hamer steeds een weg, en die gingen gelukkig allemaal door die deur.

Arty Pictures-46.jpg

Ook Hectronic was weer van de partij binnen dit project. De verschillende MID meetinstallaties werden gekoppeld aan het Heconomy tankregistratiessyteem met beheer via de centrale diensten te Brussel. 

Ook op gebied van automatisatie kent dit project een uitgebreid pakket. Met de hogere debieten dienen ook de nodige veiligheden en regeltechnieken voorzien te worden. Naast de Siemens PLC sturing wordt de ganse installatie via het netwerk gevisualiseerd via een SCADA pakket. Hierbij kunnen gebruikers op verschillende locaties in realtime de status van de installatie raadplegen, en worden bijvoorbeeld automatische Emails verzonden voor leveringen of onderhoudsinterventies op de installatie.

Arty Pictures-34.jpg

De installatie te Melle is de grootste tankinstallatie voor spoorwegvoertuigen in België. Hamer heeft een zeer gewaardeerde samenwerking met de NMBS. Zo staan we tevens in voor het preventieve onderhoud en het 24/7 interventiecontract voor hun ganse betankingsnetwerk over het ganse land verspreid.

Stijn Matthé